UCMAS چیست؟

UCMAS سیستم محاسبه ذهنی و چرتکه ای

سیستم محاسبه ذهنی و چرتکه ای UCMAS با استفاده از یک سیستم نوآورانه محاسبه ای و با بکارگیری چرتکه باعث هماهنگی بین دو نیم کره راست و چپ به طور همزمان شده و با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب افزایش ظرفیت ذهن و مهارت های نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مساله می شود که در موفقیت دانش آموزان در همه رشته ها و زندگی روزمره نقش اساسی دارد.

 

این سیستم دارای 10 سطح اصلی و 2 سطح مقدماتی بوده و یادگیری هر سه سطح سه ماه و نیم، هفته ای 1 جلسه، 2 ساعته به طول می انجامد که برای دانش آموزان بین 6 تا 8 و 9 تا 13 سال که توانایی خواندن ، نوشتن و توانایی انجام عملیات جمع و تفریق اعداد 1 الی 9 را دارند به اجرا در می آید. این سیستم آموزشی دارای ابزار و وسایل منحصر به فردی است که توسط آنها فرآیند آموزشی صورت دقیق انجام می گیرد که عبارتند از :

 

  • چرتکه دانش آموز : دارای 17 ردیف بوده که یک مهره در بالا و 4 مهره در قسمت پایین آن قرار دارد و جهت انجام محاسبات استفاده می شود.

  • کتاب : 2 کتاب اصلی – 1 کتاب تمرین

  • CD شنیداری : جهت افزایش میزان دقت و سرعت دانش آموزان در محاسبه ذهنی

  • دفترچه تند نویسی : سرعت عمل دانش آموزان در حل مسائل را افزایش می دهد و باعث سرعت بخشیدن به یادگیری مطالب جدید می گردد.

  • دفترچه شنیداری : جهت بالا بردن تمرکز و دقت دانش آموزان بسیار موثر است.

  • قادر ساختن دانش آموزان به حل مسائل ریاضی در زمان کوتاه.

  • فلش کارت : باعث افزایش تصویر سازی ذهنی شده و تکرار آن حافظه کوتاه مدت و بالطبع حافظه بلند مدت مغز را تقویت می کند.

  • کیف دانش آموز : جهت یکسان سازی و افزایش نظم دانش آموزان مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم به ذکر است که  آموزش طرح توسعه ذهنی UCMAS نه تنها مغایرتی با سیستم آموزش ریاضی در مدارس نداشته باشد بلکه به عنوان مکمل آموزشی با استفاده از تکنیک های مذکور مفاهیم و تصویر سازی ذهنی را به دانش آموزان آموزش می دهد.

 

برگزاری کلاس های UCMAS در داخل موسسه تجلی دانش.

 

 

کشورهای عضو UCMAS

UCMAS با بیش از 80 نماینده در جهان پیشتاز در آموزش محاسبات ذهنی و چرتکه ای می باشد. ایران چهل و نهمین عضو این مجموعه بزرگ است. 

 

 

فلسفه UCMAS

ماموریت و اشتیاق ما توسعه مادام العمر عشق به یادگیری در دانش آموزان مان است.

تمرکز اصلی ما در همه کارهای مان در جهت خدمت به کودکان است. به بچه ها و خانواده ها یشان اطمینان می دهیم که فرصت رشد برای هر یک از دانش آموزان در برنامه ما وجود دارد.

 

رویکرد ما کودک محور است بنابراین می دانیم که هر کودک با یک شیوه و سرعت متفاوت می آموزد. در این برنامه دانش آموزان فرصت خواهند داشت که مهارت های خود را به بهترین نحو توسعه دهند. در جهت این کار مدرسان آموزش دیده ما آن ها را یاری می نمایند.

UCMAS ترکیبی از یک ابزار تدریس باستانی (چرتکه) با مهارت های مدرن آموزشی برای پویایی و تکامل کل مغز کودک که با ترویج یادگیری و به طور خاص یادگیری ریاضی به عنوان یک هیجان و سرگرمی تلقی می شود. این برنامه آموزشی سال هاست مه ایجاد شده و بارها مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه آن یک تجربه جهانی همراه با موفقیت بوده است. با این حال در همان زمان ها همواره برنامه ها و شیوه های آموزشی خود را همچنان به روز درآورده ایم تا این اطمینان را به وجود آوریم که UCMAS موثر ترین تجربه یادگیری برای دانش آموزان را ارائه می نماید.

 

چرتکه

ریشه کلمه چرتکه یونانی بوده و از کلمه abax به معنی تخته محاسبه گرفته شده است و بنا بر یافته های تاریخی اولین چرتکه چینی 500 سال قبل از میلاد اختراع شده است. البته مدل پیشرفته تر آن یعنی چرتکه ای که در حال حاصر از آن استفاده می کنیم از حدود 1300 سال بعد از میلاد مسیح در کشور چین مورد استفاده قرار گرفته است.

 

چرتکه ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی ( جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی و در حالت پیشرفته تر برای محاسبه کسر و ریشه مربع اعداد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

امروزه مغازه داران آسیایی برای محاسبات خود همچنان از چرتکه استفاده می کنند. از جمله کشور ها می توان ژاپن را که یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان لوازم نوین الکترونیکی است نام برد. اولین چیزی که توجه هر مسافر را در این کشور به خود جلب می کند استفاده فروشندگان ژاپنی از چرتکه است. آن ها به کمک چرتکه و مهارت دستشان به سرعت و پس از چند حرکت سریع و ماهرانه قیمت کالا ها را محاسبه کرده و به مشتری می گویند.

 

ساختار چرتکه

چرتکه از یک قاب ( از جنس چوب و یا پلاستیک ) تشکیل شده که چندین میله عمودی در آن جاسازی شده است. هر یک از این میله ها تعدادی مهره را نگه می دارند که با حرکت مهره ها در جهت بالا و پایین میله رقم هایی محاسبه می گردد. همچنین یک میله افقی نیز فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می کند که به نام ردیف بالا و ردیف پایین نامیده می شوند.

 

برای استفاده از چرتکه، آن را بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می دهند و تمام مهره های بالا و پایین را به سمت مخالف میله افقی حرکت می دهند. ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا 5 و در ردیف پایینی معادل 1 است. هنگامی که مهره ها به سمت میله افقی حرکت داده شوند در واقع شمرده شده اند.

 

 

 

مزایای چرتکه

چرتکه دانش آموز : دارای 17 ردیف بوده که یک مهره در بالا و 4 مهره در قسمت پایین آن قرار دارد. وسیله است که محاسبات را به شکل ملموس در دسترس قرار می دهد.

ابزاری قابل اعتماد برای محاسبات ریاضی است.

مهارت بکارگیری انگشتان را افزایش می دهد.

ذهن را درگیر محاسبات می کند.

دقت را افزایش می دهد.

باعث افزایش تمرکز می شود.

انجام محاسبات را سرعت می بخشد.

حافظه را تقویت می کند.

باعث نقش بستن محاسبات در ذهن می گردد.

انجام محاسبات را جذاب و انگیزه را افزایش می دهد.

وسیله ای یکپارچه است و امکان گم شدن یا ریختن اجزای آن وجود ندارد.

فراگیر را در امر یادگیری درگیر و فعال می کند.

 

کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب بینایی

 

دانش آموزان دچار آسیب بینایی در بدو ورود به مدرسه برای انجام محاسبات ریاضی ، کار با حساب افزار را فرا می گیرند. کار با این وسیله بیشتر اوقات سخت و حمل و نقل آن برای دانش آموزان بسیار مشکل است.

چیدن مهره ها در صفحه ی حساب افزار با توجه به علایم مختلفی که در جهات مختلف ، مفاهیم و اعداد متفاوتی را در برمی گیرند وقت گیر و سخت است.

امکان شکستن صفحه حساب افزار و ریختن و کم شدن مهره ها در استفاده از این وسیله بسیار زیاد است.

 

وسیله ای بزرگ و جاگیر

 

در صفحه حساب افزار مغمولا مهره ها با فضاهایی که باید در آن قرار بگیرند همخوانی و مطابقت ندارند. بنابراین گذاشتن و برداشتن مهره ها در صفحه کار مشکلی است.

عملیات ریاضی فضای زیادی را روی صفحه اشغال می کند.

چیدن مهره ها با توجه به اندازه و علایم مختلفی که در برمی گیرند برای دانش آموزانی که علاوه بر مشکل نابینایی دچار مشکلات لامسه ای و ذهنی و جسمی هستند وقت گیر و گاهی غیرممکن است.

نهایتا با توجه به مشکلات بینایی دانش آموزان و مشکلات کاربرد حساب افزار برای اغلب آنان ، علیرغم اینکه آموزش باید جالب و مورد علاقه فراگیران باشد، اغلب درس ریاضی کسل کننده و انجام محاسبات سخت، دشوار و بسیار وقت گیر هم برای دانش آموزان و هم برای معلم می شود.

از آنجایی که دانش آموزان دچار آسیب بینایی باید محاسبات ریاضی را با وسیله ای ملموس انجام دهند و بیشتر شنیداری هستند و آموزش آنان با مهارت بکارگیری انگشتان همراه است می توان به راحتی با جایگزینی چرتکه به جای حساب افزار از مزایای آن در جهت افزایش انگیزه و علاقه فراگیران به درس ریاضی و توسعه ذهنی آنان بهره برد و دسترسی به اهداف آموزشی را تسهیل و تعمیق بخشید.

از مزایای کار با چرتکه، افزایش دقت ، تمرکز و تقویت عضلات انگشتان و دست می باشد که اثرات مثبت آن برای فراگیرانی که در این زمینه ها دچار اختلال و مشکل هستند ملموس می باشد.

 

کاربرد چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی

 

استفاده از چرتکه برای فراگیرانی که دچار کم توانی ذهنی هستند نیز می تواند بسیار سودمند باشد زیرا آموزش این گروه از دانش آموزان باید به صورت مجسم و ملموس به زبانی ساده صورت بگیرد و نیاز به تکرار و تمرین مداوم دارد. آنان مفاهیم را به سختی فرا می گیرند و به راحتی فراموش می کنند، ظرفیت ذهنی و حافظه ی محدودی دارند و اغلب انگیزه و علاقه ی لازم جهت یادگیری و فعالیت های آموزشی در آن ها کم است.

چرتکه انجام اعداد و عملیات ریاضی را به شکل مجسم برای آنان فراهم می سازد و بتدریج با حک شدن فعالیت ها در ذهن آنان فراموشی کمتر اتفاق می افتد.

کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی

با بهره گیری از نکات دیداری و تقویت مهارت انگشتان آموزش عملیات ریاضی به وسیله چرتکه برای این گروه می تواند بسیار جالب و سریع صورت گیرد.

افزایش سرعت حافظه ی دیداری، افزایش مهارت انگشتان، افزایش سرعت محاسبه، افزایش انگیزه، علاقه، گسترش و توسعه ی حافظه، برای این گروه از دانش آموزان با آموزش صحیح چرتکه قابل دسترسی است. کاربرد چرتکه برای گروهای دیگری از دانش آموزان که دچار اختلالات یادگیری به خصوص در ریاضیات هستند و دانش آموزانی که دچار بیش فعالی هستند می تواند در افزایش دقت و تمرکز آنان سودمند باشد.

مزایای یادگیری چرتکه

 

حافظه عبارت است از : توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات و تجارب.

مشخص شده است که حافظه ای که در نیمکره چپ مغز وجود دارد بلند مدت نیست ، اما تصویری که در نیمکره راست مغز ثبت شده برای همیشه در ذهن می ماند با تحریک نیمکره راست مغز از طریق حساب ذهنی و ترکیب آن با هوشیاری از چشم ها گوش ها و دست ها توانایی ذخیره و بازیابی با هم توسعه داده شده می شود بنابراین توانایی برای حل مسائل ریاضی 10 رقمی تنها در چند ثانیه فقط یک موفقیت کوچک در مقایسه با آموزش واقعی ذهنی است که به منظور دستیابی به مهارت برای انجام محاسبات سربع انجام می شود.

از جمله مزایای یادگیری چرتکه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

توسعه و استفاده از تمام مغز

بهبود سرعت و دقت

بهبود حافظه

ارتقا خلاقیت و تمرکز

بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر

قادر ساختن ذانش آموزان به حل مسائل ریاضی ( جمع، تفریق، ضرب و تقسیم ) در زمان کوتاه

بهبود قدرت تخیل

آلبرت انیشتن معتقد بود که تصویر سازی (تخیل) از دانش مهم تر است، برای اینکه تصوی سازی منبع اصلی کشف دانش است.

 

ما به دو دلیل پیشنهاد می کینم فرزند شما باید کار با چرتکه را یاد بگیرد

 

1. اینکه کارکردن با چرتکه مانند یک تفریح است. همچنین با کمی تمرین می تواند دوستانش را با مهارت های شگفت انگیز به وسیله محاسبه مقادیر ذهنی تحت تاثیر قرار دهد.

2. شما می توانید به فرزند خود کمک کنید تا چیزهای بیشتری نسبت به مهارت های ریاضی بدست آورد. شما می توانید اعتماد به نفس فرزند خود را تقویت کنید، حس موفقیت را ایجاد نمائید تفکر بصری را ارتقا دهید تواناییی حل مسئله را افزایش دهید خلاقیت ، تمرکز و استقامت ذهنی را بهبود بخشید.